Så väljer du rätt partner för extern redovisning
Att välja rätt redovisningsbyrå är en viktig del för att säkerställa en smidig och effektiv hantering av företagets ekonomi, löpande bokföring och redovisning. Nedan har vi listat några punkter för att hjälpa dig att hitta rätt och göra det bästa valet för din verksamhet:
Identifiera dina behov
Innan du börjar leta efter en redovisningsbyrå är det viktigt att du vet vilka behov ditt företag har. Vilka specifika redovisningstjänster behöver ditt företag? Är det bokföring, lönehantering, skatteplanering eller något annat?
Välj en byrå som kan täcka så många tjänster som möjligt så kan du oftast få ett bättre pris. Det är även viktigt att din redovisningsbyrå är flexibel och kan anpassa sin tjänst om det bara är vissa delar du är i behov av.
Erfarenhet och kompetens
Se till att den redovisningsbyrå du funderar på att välja har erfarenhet och kompetens inom din bransch. Fråga efter referenser och kontrollera deras bakgrund för att säkerställa att de kan möta dina behov. Det kan vara en fördel att välja en byrå som är specialiserade på just din bransch och de ska kunna lagar och regler som är unika för just ditt område.
Tillgänglighet och kommunikation
En bra redovisningspartner ska vara lättillgänglig för dig och ditt team. Se till att de har en dedikerad kontaktperson som du kan nå vid behov och att de är tillgängliga för att svara på dina frågor och lösa eventuella problem. En bra redovisningsbyrå kan även ge dig råd och stöd i olika ekonomiska beslut och hjälpa dig få en rättvisande bild av företagets ekonomi.
Tekniska lösningar
I dagens digitala era är det smidigt att kunna skicka in ditt underlag digitalt, det underlättar både för dig och byrån. Ta reda på vilka verktyg din redovisningsbyrå använder och se till att det är tillgängligt och användarvänligt. En digitaliserad process gör redovisningen smidigare och kräver mindre tid, tid som du bland annat kan lägga på att driva verksamheten framåt istället.
Transparens och integritet
En pålitlig redovisningspartner bör vara transparent i sin hantering av dina ekonomiska uppgifter, följa etiska standarder och god redovisningssed. Se till att de har tydliga och transparenta prissättningar och att de följer alla lagar och regler som gäller för redovisningsbranschen. Det är alltid bättre att välja en auktoriserad redovisningsbyrå som kontinuerligt genomgår kvalitetsuppföljningar och håller en hög standard.
Varför ska jag välja Knyta?
Att välja rätt redovisningspartner kan göra en stor skillnad för din verksamhet. Knyta har erfarenhet av och hjälper idag företag inom flera olika branscher med lönehantering, redovisning och bokföring. Vi erbjuder inte endast våra redovisningstjänster i Stockholm utan verkar över hela landet och kan hjälpa dig oavsett om du driver en mindre enskild firma eller en större organisation.
Knyta är en auktoriserad redovisningsbyrå som är ISO certifierad. Det innebär att vi regelbundet genomgår kvalitétuppföljningar för att säkerställa att vi levererar högkvalitativa tjänster för att möta våra kunders behov på bästa möjliga sätt.
En central del av ISO-standardens krav är de åtta kvalitetsledningsprinciperna, dessa inkluderar bland annat kundfokusering, ledarskap, medarbetarnas engagemang, process- och systemangreppssätt samt ständig förbättring.
Vi är även stolta medlemmar av SRF Konsulterna och många av oss är auktoriserade redovisningskonsulter. Det innebär bland annat att vi kontinuerligt måste genomgå utbildningar för att hålla oss uppdaterade inom de senaste förändringarna inom redovisning och arbeta enligt branschstandarden Rex, som garanterar kvalitet och standardisering i våra redovisningsuppdrag genom hela arbetsprocessen.
Det finns med andra ord många bra anledningar att välja Knyta till din nya redovisningspartner.
Välkommen att höra av dig om du är intresserad av att veta mer!
Här kan du läsa mer om vad Knyta kan hjälpa ditt företag med: